KEPELBAGAIAN BUDAYA
PENGENALAN KEPELBAGAIAN BUDAYA
Budaya
dapat dibahagikan kepada dua jenis iaitu budaya bersifat kebendaan dan budaya yang bersifat bukan kebendaan . Budaya
kebendaan adalah seperti peralatan yang dapatmemberi
simbol dan makna kepada orang lain dalam erti kata yang lain bersifat konkrit Manakala budaya bukan kebendaan ialah
kepercayaan, adat istiadat dan undang-undang (Shamsul Amri Baharuddin,2007:14).
Masyarakat yang yakin kepada
budayanya akan menunjukkan rasa
hormat dan patuh kepada amalan dan laranganyang
terdapat dalam budaya tersebut. Justeru, amalan
positif atau negatif masyarakat
tersebut bergantung kepada sejauh mana sistem budaya yang dilaksanakan dan kekuatan unsur-unsur yang terdapat dalam
sesebuah budaya.
DEFINISI KEPELBAGAIAN BUDAYA
Menurut kamus
Dewan (2005) edisi keempat muka surat 102, kepelbagaian ialah perihal berbagai-bagai jenis. Kepelbagaian merangkumi banyak benda sama ada abstrak atau konkrit yang boleh diperoleh di sesuatu
tempat atau kawasan yang sama. Budayapula merupakan cara hidup manusia
yang dibentuk supaya dapat berinteraksi danmenyesuaikan diri dengan masyarakat dan alam sekitar.
Perkataan budaya berasal daripada cantuman perkataan Sanskrit dan Melayu, iaitu “budhi” dan“daya”
Perkataan “budhi” yang dipinjamdaripada
bahasa Sanskrit bererti kecergasan fikiran dan akal.
Perkataan “daya pula ialah perkataan
Melayu Polynesia yang bermakna kekuatan kuasa, tenaga dan pengaruh (Shamsul Amri baharuddin,2007:13).
Mengikut Kamus Dewan (2005) edisi keempat
muka surat 212 menyatakan
budaya
membawa maksud tamadun, peradaban, kemajuan fikiran dan akal budi.
Budaya merupakan antara faktor yang
melahirkan sesuatu masyarakat dan bangsa yang dinilai berdasarkan di atas
kejayaan dan kekuatan tamadun yang dibangunkan. Sebagai contoh, kaum Cina di Malaysia merupakan kaum yang paling
berpengaruh danmemainkan peranan penting dalam pembangunan ekonomi negara
Malaysia. Fakta ini adalah hakikat
yang telah membawa kepada kejayaan kaum
Cina sejak dari awal penghijrahan mereka ke Tanah Melayu pada
abad ke-19 (Sheela Abraham,1986:56).Tidak ketinggalan juga kaum India telah berjaya
bersaing dengan kaum Cina dan kaumMelayu sehingga mendapat tempat di dalam
ekonomi dan politik negara ini.
Mohd Taib Osman (1988)
memperkatakan
budaya sebagai satu himpunan kelengkapan intelektual dan kebendaan yang mampu
memenuhi kehendak biologi dan kemasyarakatan serta dapat menyesuaikannya dengan
keadaan sekeliling
Budaya merupakan keseluruhan kompleks yangmengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan,
kesenian, moral, undang-undang, adat dan sebarang bentuk kebiasaan (E.B. Taylor)
L.A. White
memperlihatkan bahawa budaya merupakan satu
organisasi fenomena tindakan (pola tingkah laku), objek (alat),idea,
sentimen (nilai) yang bergantung kepada simbol-simbol.
(Syed
Ismail Bin Syed Mustapa dan Ahmad Subki Bin
Miskon,2010:4-5) pula
menyatakan Malaysia merupakan sebuah negara yang mempunyai pelbagai kaum yang
mempunyai budaya, adat resam dan ciri-ciri keistimewaan tersendiri. Kepelbagaian
budaya ini telah membentuk satu identiti Malaysia yang harmonis dan bersama-sama
berganding bahu untuk mengekalkan keamanan dan kestabilan dalamaspek politik,
ekonomi dan sosial.
CIRI-CIRI BUDAYA
1) Boleh dipelajari
2)Boleh dikongsi
3) Bersifat sejagat
4) Boleh diwarisi
5) Sentiasa berubah
6) Simbolik
7) Pandangan semesta
2)Boleh dikongsi
3) Bersifat sejagat
4) Boleh diwarisi
5) Sentiasa berubah
6) Simbolik
7) Pandangan semesta
Budaya ialah pencorak yang membentuk imej luaran dan dalaman
sesuatu masyarakat. Budaya mempunyai
dua peranan iaitu yang pertama membina imej negara ke arah mewujudkan keperibadian serta identiti dan yang kedua
memupuk kesedaran kebangsaan dan
kenegaraan bercirikan kerohanian, kemanusiaan, spiritual dan mental (Shamsul Amri Baharuddin,2007:14). Negara yang mempunyai kepelbagaian budaya
seperti Malaysia tidak terlepas daripada perselisihan perkauman yang mencetuskan konflik antara kaum yang mengakibatkan peristiwa berdarah dan
pembunuhan orang-orang yang tidak berdosa. Walaubagaimanapun, peristiwa 13 Mei 1969 merupakan titik-tolak kepada pembentukan
negara Malaysia yang baru. Kerajaan Malaysia telah menggandakan
usaha mereka bagi menyelesaikan masalah pelbagai kaum dengan harapan
peristiwa 13 Mei 1969 tidak akan berulang. Sekiranya peristiwa berdarah seperti itu berlaku lagi maka, akan
lahirlah pelbagai pandangan dan pendapa negatif dari luar yang
menggambarkan tiada kesepaduan, toleransi dan keharmoniaan dalam kalangan
masyarakat Malaysia yang pelbagai kaum. Dengan itu, wajarlah budaya
Malaysia dikekalkan kerana budaya ini melambangkan identiti dan imej negara
di mata dunia.
ASPEK PERBEZAAN KEPELBAGAIAN BUDAYA
v
Akuan akan benarnya sesuatu perkara.
Seseorang yang menaruh kepercayaan ke atas sesuatu perkara itu akan disertai
oleh perasaan 'pasti' terhadap pekara berkenaan.
v
Kepercayaan dalam konteks psikologi
adalah bermaksud suatu keadaan jiwa yang berkaitan dengan sikap berkedudukan-memihak
(propositional attitude).
v
Dalam konteks agama pula,
kepercayaan adalah sebahagian daripada batu asas pembangunan moral. Kepercayaan
dikenali sebagai akidah ataupun iman.
2)
Agama
v
Agama pada lazimnya bermakna
kepercayaan kepada Tuhan, atau sesuatu kuasa yang ghaib dan sakti seperti Dewa,
dan juga amalan dan institusi yang berkait dengan kepercayaan tersebut.
v
Agama dan kepercayaan merupakan dua
perkara yang sangat berkaitan. Namun begitu agama mempunyai makna yang
lebih luas, yakni merujuk satu sistem kepercayaan yang kohensif, dan
kepercayaan adalah mengenai aspek ketuhanan.
v
Agama memiliki suatu prinsip spt 10
Firman dalam agama Kristian, 5 rukun Islam dalam agama Islam & dewa dewi
dalam agama Hindu.
v
Agama adalah fenomena masyarakat boleh
dikesan melalui fenomena seperti yang berikut:
1.
Perlakuan seperti sembahyang, membuat sajian, perayaan dan upacara.
2. Sikap seperti sikap hormat,
kasih ataupun takut kepada kuasa luar biasa dan
anggapan suci dan bersih terhadap agama.
3. Pernyataan seperti jampi, mantera
dan kalimat suci.
4. Benda-benda material yang zahir
seperti bangunan. Contohnya masjid,
gereja,
azimat dan tangkal
3) Animisme
v Kepercayaan
animisme atau kepercayaan kepada makhluk halus dan roh dipercayai
merupakan asas kepercayaan agama yang mula-mula muncul dalam kalangan manusia
primitif purba kala.
merupakan asas kepercayaan agama yang mula-mula muncul dalam kalangan manusia
primitif purba kala.
v Kepercayaan
animisme mempercayai bahawa setiap benda di bumi ini, (seperti kawasan
tertentu, gua, pokok atau batu besar), mempunyai semangat yang mesti dihormati agar
semangat tersebut tidak mengganggu manusia, malah membantu mereka dari semangat
dan roh jahat dan juga dalam kehidupan seharian mereka. Semangat ini juga dikenali
dengan pelbagai nama, antaranya jin, mambang, roh, datuk, tuan, dan penunggu.
tertentu, gua, pokok atau batu besar), mempunyai semangat yang mesti dihormati agar
semangat tersebut tidak mengganggu manusia, malah membantu mereka dari semangat
dan roh jahat dan juga dalam kehidupan seharian mereka. Semangat ini juga dikenali
dengan pelbagai nama, antaranya jin, mambang, roh, datuk, tuan, dan penunggu.
4) Semangat Padi
v Kepercayaan
semangat padi ini merupakan satu kepercayaan kuno yang diwarisi dari
zaman animisme, kepercayaan bahawa setiap benda mempunyai semangat yang
mengawalnya.
zaman animisme, kepercayaan bahawa setiap benda mempunyai semangat yang
mengawalnya.
v Kepercayaan
ini terdapat meluas dalam kalangan kebudayaan yang menanam padi
secara turun temurun dan tidak terhad kepada orang-orang Melayu sahaja.
secara turun temurun dan tidak terhad kepada orang-orang Melayu sahaja.
v Kepercayaan
ini kian terhakis akibat daripada pendalaman akidah Islam dan juga
perkembangan teknologi. Pada masa kini, kepercayaan terhadap semangat padi semakin
pudar dan hanya diamalkan oleh golongan tua sahaja.
perkembangan teknologi. Pada masa kini, kepercayaan terhadap semangat padi semakin
pudar dan hanya diamalkan oleh golongan tua sahaja.
5) Mantera
v Mentera
diambil daripada perkataan sanskrit "mantra" atau "manir"
yang merujuk kata-
kata dalam kitab suci penganut Hindu, Veda.
kata dalam kitab suci penganut Hindu, Veda.
v Dalam
masyarakat Melayu, mentera atau juga dikenali sebagai jampi, serapah, atau seru
merupakan sejenis pengucapan yang berentak puisi yang mengandungi unsur sihir dan
bertujuan bagi menpengaruhi atau mengawal sesuatu perkara untuk memenuhi kenginan
penuturnya.
merupakan sejenis pengucapan yang berentak puisi yang mengandungi unsur sihir dan
bertujuan bagi menpengaruhi atau mengawal sesuatu perkara untuk memenuhi kenginan
penuturnya.
v Mentera
dianggap mempunyai kuasa ghaib yang luar-biasa yang membolehkan
pembacanya mengawal seseorang atau alam semulajadi.
pembacanya mengawal seseorang atau alam semulajadi.
6) Bahasa
v Bahasa
adalah satu set simbol-simbol dan aturcara-aturcara yang disusun bersama
dengan kaedah yang bermakna ditambah dengan sistem komunikasi yang kompleks (Cole
1998).
dengan kaedah yang bermakna ditambah dengan sistem komunikasi yang kompleks (Cole
1998).
v Life
is lived as a series of conversations Tannen 1990.
v Bahasa
bersifat dinamik- bersesuaian dengan kelompok masyarakat dan peredaran masa
7) Adat Resam
v Andersen
and Taylor 2004;
“Norms
are the specific cultural expectations for how to behave in a given situation.”
v Marsh
and Keating 1996;
“Norms
are the unwritten rules that influence people’s behaviour.”
v Resam
membongkokkan badan apabila lalu di hadapan orang tua sebagai tanda hormat.
8) Nilai / Kepercayaan
v Nilai
dan kepercayaan saling berkaitan
v Kepercayaan
memberi hala tuju manusia tentang kehidupan.
v Nilai
merupakan prinsip-prinsip yang menentukan apakah yang sesuai dan bermoral dalam
sesebuah masyarakat. (tanggapan) seperti betul atau salah, cantik atau hodoh, baik atau
buruk
sesebuah masyarakat. (tanggapan) seperti betul atau salah, cantik atau hodoh, baik atau
buruk
v
Nilai dalam masyarakat boleh
mempengaruhi norma masyarakat tersebut.
Ø
Etnosentrik: menilai
budaya masyarakat lain berpandukan nilai, kepercayaan dan norma sendiri.
Ø
Relativisme: sesuatu
budaya tidak boleh dinilai secara arbitrari dengan menggunakan nilai,
kepercayaan dan norma sendiri.
Ø
Xenosentrisme: anggapan
bahawa budaya masyarakat lain lebih baik daripada masyarakat sendiri.
9) Jantina
v
The term gender describes
masculinity and femininity-the thoughts, feelings, and behavior
that identify one as either male or female (Butler & Manning, 1998).
that identify one as either male or female (Butler & Manning, 1998).
v
Walaupun ada persamaan antara lelaki
dan perempuan, terdapat juga perbezaan di mana
guru harus mengenal pasti dan merancang pengalaman pembelajaran yang bersesuaian
dengan jantina.
guru harus mengenal pasti dan merancang pengalaman pembelajaran yang bersesuaian
dengan jantina.
v
Guru bertanggungjawab menjelaskan
tentang kepercayaan mengenai lelaki dan
perempuan yang begitu stereotaip.
perempuan yang begitu stereotaip.
ASPEK KEBUDAYAAN DALAM MATA PELAJARAN DI SEKOLAH
Tak berapa nampak i-think ni.....dekat sini ada dijelaskan dlm bentuk jadual...m/s 6 tau.. jom la tengok kat sini ...
EMPAT PERANAN GURU YANG UTAMA
PERANAN GURU DALAM KELAS KEPELBAGAIAN BUDAYA
LANGKAH-LANGKAH MENYATUPADUKAN RAKYAT MELALUI MATA PELAJARAN
IMPLIKASI KEPADA KEPELBAGAIAN SOSIAL BUDAYA
Implikasi berlaku dari segi;
·
Guru
·
Murid
·
Sekolah
·
Kurikulum
Tersembunyi
1) Guru
Ø
Pengajaran
Ø
Pembimbingan
murid bermasalah
Ø
Pentadbiran/pengurusan
Ø
Fasilitator
Perancangan
Ø
Pengelolaan
Ø
Inavator
Ø
Penilaian
Ø
Pembentuk
nilai
Ø
Model
Ø
Duta
Implikasinya:
·
Bangsa - mengajar
tidak membezakan bangsa.
·
Kelas
sosial - tidak mengajar mengikut kepentingan kelas sosial.
· Nilai - membantu
murid memahami dan mengukuhkan sikap & tingkah laku yang baik.
· Kepercayaan
- tidak menyentuh sensitif agama.
·
Bahasa - jurang
bahasa dialek
·
Jantina - layanan
berbeza & peka kepada keperluan gender.
·
Ketepatan
masa dijadikan amalan yang dicontohi murid.
·
Membantu
murid membuat pemilihan kerjaya.
·
Bertindak
profesional dalam kerjaya.
·
Sentiasa
meningkatkan diri dalam profesion perguruan.
·
Sentiasa
menjadi guru terkini/ up to date.
2)
Murid
Ø
Menghormati
dan taat pada guru.
Ø
Kerjasama
dengan rakan & kakitangan sekolah.
Ø
Berdisiplin,
bermoral & beragama.
Ø
Menyokong
cita-cita sekolah.
Ø
Rajin
& berusaha dalam kelas.
Ø
Berpakaian
kemas & bersih.
Ø
Melaporkan
kepada ibu bapa perkara mustahak.
Ø
Perantaraan
agen sosial sekolah.
Ø
Bersedia
terlibat dalam semua aktiviti sekolah.
Implikasinya:
· Bangsa-
bersosial dalam kelompok sendiri atau bersama kelompok lain
·
Kelas
sosial- golongan atasan dan bawahan.
·
Kepercayaaan-
sosialisasi mengikut agama.
·
Bahasa-
bahasa standard/dialek.
· Jantina-
seksualiti & interaksi antara jantina.
·
Demografi
atau lokasi murid (bandar/luar bandar/pedalaman).
·
Sikap/tingkah
laku murid.
·
Nilai yang
dipegang/diamalkan.
·
Latar
belakang keluarga/SES
3) Sekolah
· Institusi pendidikan formal yang menjadi
tempat membentuk pemikiran, intelektual, tingkah
laku & sikap murid bagi melahirkan genarasi seimbang dari segi
JERIS.
Budaya Formal Sekolah
·
Aspek ilmu
·
Aspek
fizikal
·
Aspek
sosial
·
Aspek
pentadbiran
Implikasinya;
·
Bangsa-
sekolah Melayu, Cina & India.
·
Kelas
sosial- sekolah bandar dan luar bandar.
·
Kepercayaaan-
sekolah agama.
·
Bahasa-
bahasa rasmi dan bahasa penghantar sekolah.
·
Jantina-
sekolah lelaki dan sekolah perempuan
·
Sekolah
agen perubahan.
·
Sekolah
tempat penyuburan budaya.
·
Perpaduan
·
Dasar-dasar
kerajaan.
·
Jenis
Sekolah: harian, berasrama penuh, teknik, model khas & agama.
4) Kurikulum Tersirat
Ø James (1986) – apa sahaja pelajaran yang diterima
oleh murid di luar kurikulum nyata.
Ø Chafel (1997) – norma, nilai & kepercayaan yang
tidak dinyatakan dalam kurikulum tetapi diajar secara tidak langsung.
Ciri-ciri Kurikulum Tersirat
·
Merangkumi
pengalaman belajar.
· Bersifat
relatif & sukar diukur.
·
Merangkumi
nilai.
·
Kewujudannya
berbeza-beza.
·
Tidak
tertulis dalam kandungan kurikulum atau penilaian,
·
Jenis dan
kategori berbeza mengikut institusi, tahap pembelajaran dan matlamat.
Implikasinya;
·
Bangsa-
menerapkan nilai budaya masyarakat.
·
Kelas
sosial- pergaulan tidak mengikut jurang sosial.
·
Kepercayaaan-
menekankan nilai keagamaan.
·
Bahasa-
menghormati bahasa rasmi, ibunda, dialek & bahasa orang lain.
ReplyDeletesaya IBU ENDANG/SURWANTO seorang TKI DI MALAYSIA
pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos
sempat saya putus asa apalagi dengan keadaan susah
gaji suami saya itupun buat makan sehari2. sedangkan hutang banyak
kebetulan suami saya buka-buka internet Dan mendapatkan
nomor MBAH KASSENG (0853-4288-2547) katanya bisa bantu orang melunasi hutang
melalui jalan TOGEL dan dengan keadaan susah, terpaksa saya
hubungi dan minta angka bocoran hongkong
angka yang di berikan waktu itu 4D
ternyata betul-betul tembus 100% alhamdulillah dapat 269.jt Oleh Karna itu saya posting no HP MBAH KASSENG ini supaya saudarah-saudara ku di indonesia maupun di luar negri yang sangat kesulitan masalah ekonomi (kesusahan) jangan anda putus asa. Karna jalan masih panjang yang penting anda tdk malu atau takut menghubungi MBAH KASSENG. Semua akan berubah Karna kesuksesan ada pada diri kita sendiri. Yakin dan percaya bahwa itu semua akan tercapai berkat bantuan dari mbah AMIN.
MBAH KASSENG
NO: 0853-4288-2547 / +6285-342-882-547